مقاربة سوسيولوجية حول دور المرأة المقاولة في تنمية اقتصاد المجتمع المغربي

مقاربة سوسيولوجية حول دور المرأة المقاولة في تنمية اقتصاد المجتمع المغربي

A sociological Approach to the Role of Women Entrepreneurs in the Development of the Economy of Moroccan Society

 
https://doi.org/10.17613/cvm4-yw62
الباحث(ون): وفاء بوكروش
 

Author(s): Oufae Boukroch

الملخص:

أضحى موضوع المرأة المقاولة ظاهرة جديدة عرفتها الإنسانية الحديثة والمعاصرة، التي أعقبت انتشار الثقافة الليبرالية في مختلف أنحاء العالم. وفي ظل التحولات السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي يعرفها المغرب فقد ساهمت سياسة الدولة المغربية في تمويل المشاريع التنموية إلى تشجيع النساء في خلق مقاولة خاصة وتسيير المقاولات كذلك. في هذا المقال نسعى إلى إبراز مكانة المرأة بشكل عام والمرأة المقاولة بشكل خاص إلى دفع عجلة التنمية من خلال الأشغال والوظائف التي تقوم بها وكذلك إبراز العراقيل والتحديات التي تواجهها.

الكلمات المفتاحية: المقاولة، المرأة المقاولة، التنمية

Abstract:

The issue of the entrepreneurial woman has become a new phenomenon known to modern and contemporary humanity, which followed the spread of liberal culture in various parts of the world, the Moroccan state’s policy in financing development projects has contributed to encourage women to create private businesses and to run businesses as well.

In this article, we seek to highlight the position of women in general, and women entrepreneurs, to advance development through the jobs and jobs the obstacles and challenges they face.

Keywords: Entrepreneurship, Women Entrepreneurship, Development

الكتابة المرجعية للمقال عند الاقتباس:
بوكروش، وفاء. (2022). مقاربة سوسيولوجية حول دور المرأة المقاولة في تنمية اقتصاد المجتمع المغربي . مجلة مؤشر للدراسات الاستطلاعية. 2(5)، 479-491. https://doi.org/10.17613/cvm4-yw62
رابطا قراءة المقال وتحميله: